Jean-Luc Soret

Commentaires fermés sur Jean-Luc Soret

Jean-Luc Soret

Prima Bella Sarra (1)

Paris, France
Curator

Prima Bella Sarra comes from a line of a genetically modified “plantimal”; an hybrid of the purple Sarracenia, an herbaceous carnivourous plant, the floral emblem of the Newfoundland and Labrador Province. Bioluminescent and songatarian, it knows how to imitate the songs, the colours and the movements of the love parades from female birds which songs it covets. This plantimal needs three successive cycles to achieve its growth: aquatic, aerial and terrestrial. Its leaves, when the plant is adult, are closing upon themselves and are contracting to allow its vocal veins to make an infinite combination of sounds. It is its extraordinary capacity to mimic the songs in order to secure its travelings that allowed me to experiment an unprecedent interspecies communication with the Prima Bella Sarra that took the form of successive exchanges of synchronous and asynchronous songs.

(1) As a tribute to the short story Prima Belladonna by JG Ballard published in 1971 in which a plant-animal covers 24 octaves.
(2) Neologism coming from the words “plant” and “animal” used by the Brazilian artist Eduardo Kac to name Edunia, an artwork he created between 2003 and 2008. The flower is an hybrid between the artist and a petunia.
(3) Neologism to name which feeds from songs and melodic vibrations.

Prima Bella Sarra (1)

Prima Bella Sarra est issue d’une lignée de « plantimales (2) » génétiquement modifiées, hybride de la Sarracénie pourpre, plante herbacée carnivore, emblème floral de la province de Terre-Neuve-et-Labrador. Fleur noctiluque et mélovore (3), elle sait imiter les chants, les couleurs et les mouvements de parade amoureuse de femelles d’oiseaux dont elle convoite les chants. Cette plantimale dont les feuilles, à l’âge adulte, se referment sur elles-mêmes et se contractent pour permettre à ses vaisseaux vocaux d’émettre une combinaison infinie de sons, a besoin de 3 cycles successifs, aquatique, aérien et terrestre pour accomplir sa croissance. C’est cette extraordinaire capacité à imiter les chants pour assurer ses itinérances qui m’a permis d’expérimenter une communication inter-espèce inédite avec la Prima Bella Sarra, sous la forme d’échanges successifs de chants synchrones et déphasés.

(1) En hommage à Prima Belladonna de JG Ballard, nouvelle parue en 1971 dans laquelle une plante-animale couvre 24 octaves.
(2) Néologisme issu de la contraction des mots « plante » et « animal » utilisé par l’artiste brésilien Eduardo Kac pour son œuvre Edunia. Cette fleur créée entre 2003 et 2008 par génie génétique est un hybride de l’artiste et d’un pétunia.
(3) Néologisme pour décrire qui se nourrit des chants, des vibrations mélodiques.